En Buddha er en oplyst, men ikke unik, for
udøvere, som er blevet boddhsattva kan blive Buddha. Der findes
allerede utallige buddhaer foruden Sakyamuni.En boddhisatva er et væsen, der er sammensat af to
selvmodsigende kræfter: visdom og med-liden (metta -
kærlighed). I sin visdom ser han ikke nogen enkeltperson; men i sin
medlidenhed er han besluttet på at frelse dem. 'Den gave, han har til
at forbinde disse to selvmodsigende holdninger, er kilden til hans
storhed og hans evne til at kunne frelse sig selv og andre.' (Edw. Conze,
Der Buddhismus,122.)Det nye i Mahayana er, at man udbyggede dette
metta-ideal til at være et ideal, som har gyldighed for alle.
Buddhister beundrer boddhisattvaens heroisme, hvilket hovedsagelig
afspejler sig i løfteaflæggelserI stedet for at afvise en menneskelig indstilling til
andre som irrationel og frugtesløs, så bliver indstillingen nu, at
engagementet forøges i takt med erkendelsen. Det absolutte,
totale engagement bliver målet. Det betyder så samtidig også, at
en individuel realisering af nirvana er et relativt gode.Dette totale engagement er jo en ophævelse af enhver
individualitet, en tilstand uden affekt, Enhver modsætning mellem
subjekt og objekt er borte: det er enhed, totalitet, tomhed, Buddha. Det
betyder, at nirvana og samsara ikke er totalt forskellige, men heller
ikke det samme, de er heller ikke både det samme og forskellige, men de
er heller ikke hverken det samme og det forskellige (’Den firefoldige
negation’). Denne tankegang har gjort buddhiskmen mere manøvredygtig
i Kina, hvor konfuzianismen aldrig har accepteret buddhismens
verdens-benægtelse eller klostervæsen.
Der opstod særlige kinesiske skoler som T’ien-t’ai
(Tendai i Japan); Ch’an (Seon [Son] i
Korea, Thien i Vietnam, Zen i Japan) for hvem samsara og nirvana var
identiske, så at oplysning og nirvana snarere transformerede
verden end eliminerede den. Den paradokse metafysik matchede Taoismen |